Posledné týždne zažívame také situácie a obrovské zmeny, na ktoré mnohí z nás pripravení neboli a podobné situácie nikdy nezažili. Reakcie a pocity, ktoré sa u ľudí môžu prejaviť sú rôzne. Niektorí sa cítia zmätení, neistí tým čo sa deje, iní zažívajú veľký strach a úzkosť.

Pandémia COVID-19 zasiahla životy ľudí na celom svete. Každý človek má vlastné sily a schopnosti, ktoré mu pomáhajú vyrovnať sa so životnými ťažkosťami, avšak niektorí ľudia sú pri vážnejších udalostiach viac zraniteľní a potrebujú ďalšiu pomoc. Ak chceme toto obdobie skutočne zvládnuť, musíme okrem dodržiavania bezpečnostných opatrení myslieť aj na duševnú stránku nášho života. A tak sme sa v OZ PRIMA rozhodli, že spískame pre vás tento krátky a možno pre mnohých aj nápomocný článok so zopár tipmi ako zostať „prima“ 🙂

V momentálnej situácií nás často napadajú myšlienky, že naše vlastné činy môžu ohrozovať ostatných ľudí. Pôjdeme do práce, pohybujeme sa po ulici, skontrolujeme príbuzných staršieho veku. Je to druh strachu spojenej s momentálnou pandémiou. Nemusíme sa cítiť zle alebo mať dôvod domnievať sa, že sme ohrozenie pre ostatných, stále však spochybňujeme našu vlastnú potenciálnu úlohu pri šírení choroby, pridaním vrstvy viny k jednoduchým činnostiam, ako je ísť do obchodu s potravinami.

Čo teda môžeme urobiť, aby sme zvládli tieto rôzne zdroje neistoty a stresu?

  • Zamyslime sa nad skutočnými obavami- máme obavy z vlastného ochorenia alebo z ochorenia člena našej rodiny? Nebudeme schopní pracovať a zarábať peniaze? V obchode už nikdy nebude dostatočný počet toaletného papiera? V skutočnosti máme pravdepodobne obavy z kombinácie rôznych problémov, ktoré sa líšia v úrovni závažnosti.

Možnosti ako prevziať kontrolu nad obavami je hneď niekoľko. Začať môžeme tým, že si spíšeme zoznam našich myšlienok v danej súvislosti a dáme im nejakú štruktúru. Príklad: Aká je pravdepodobnosť, že nás každá z týchto hrozieb skutočne ovplyvní? Možno si práve pri tom uvedomíme, že niektoré naše obavy sú v skutočnosti veľmi nepravdepodobné, a že ich môžeme prekonať tým, že uvoľníme priestor mozgu na riešenie problémov, ktoré je skutočne potrebné brať vážne. Následne si môžeme rozdeliť tento zoznam do kategórií toho, čo môžeme ovládať (aspoň čiastočne) a toho, čo nemôžeme a naplánujme si riešenie oboch typov obáv.

  • Zmeňme, čo môžeme- akonáhle máme identifikované primárne zdroje neistoty a stresu, začnime sa zaoberať vecami, ktoré môžeme zmeniť. V tejto súvislosti môžeme znížiť vplyv obáv pomocou „copingových stratégií“ zvládania problémov. V praxi to znamená napríklad, že síce nemáme kontrolu nad počtom dní, ktoré deti nebudú chodiť do školy, ale máme kontrolu nad vytvorením plánu starostlivosti o dieťa v takej situácií.

Vytvorme si plán a zároveň aj plán záložný a uvedomme si, že je úplne v poriadku ak tieto plány nebudú dokonalé, pretože to nebudú nikdy. V stresujúcich situáciách je oveľa jednoduchšie aktivovať existujúcu stratégiu, než ju vyvinúť za chodu. Je dosť možné, že si uvedomíme, že zavedenie týchto plánov, znižuje určité obavy z konkrétnych situácií.

  • Prijmime, čo nemôžeme zmeniť- je veľmi dôležité si uvedomiť, že niektoré veci sú jednoducho počas tejto situácie mimo našu kontrolu či sa nám to páči alebo nie. V prípade problémov, ktoré skutočne zmeniť ani ovplyvniť nemôžeme, je dôležité premýšľať o používaní stratégií zvládania emócií, ktoré nám pomôžu zvládať vlastné pocity. Možno sa nebudeme môcť stretnúť nejaký čas so svojimi priateľmi alebo starými rodičmi, ale môžeme zvážiť stratégie ako zvládnuť tieto nevyhnutné emócie a ako im zabrániť.

Medzi takéto stratégie patrí napríklad všímavosť, cvičenie, zapisovanie do denníka. Odpočinúť od emócií si môžeme aj čítaním kníh, hraním hier, pozeraním obľúbeného seriálu, pečením alebo starým dobrým kričaním do vankúša :)) Naozaj nezáleží na tom akú stratégiu si zvolíme. Dôležité je, aby nám pomohla cítiť sa lepšie.

  • Vyberajme si správy o víruse opatrneje naozaj veľmi dôležité byť informovaný o tom, čo sa deje, ale nemala by to byť naša hlavná činnosť počas pandémie. Existuje totiž veľa dezinformácií, ktoré šíria protichodné správy, ktoré len zvyšujú stres a strach.

Ak chceme vedieť najnovšie a najrelevantnejšie informácie o situácií na Slovensku, nájdeme ich napríklad na stránkach Ministerstva zdravotníctva SR – https://www.health.gov.sk/Clanok?Hlavna-sprava-COVID-19. Ak chceme držať krok s miestnymi informáciami, je skutočne dôležité vybrať si jeden zdroj správ, o ktorom vieme už aj z minulosti, že je skutočne relevantným. Ak prestaneme monitorovať správy 24/7, je dosť možné, že si uvedomíme ako sa náš stres výrazne znižuje.

  • Nesúďme seba ani ostatných- uvedomme si, že osobné štýly zvládania sa líšia a my nemôžeme zmeniť druhých. Čo však zmeniť vieme, je tolerancia rôznych reakcií druhých ľudí.
  • Zostaňme pripojení!- jedna z vecí, ktorú potvrdilo mnoho sociálnych výskumov je, že sociálna podpora je veľmi dôležitá na odolnosť a zotavenie sa počas stresu. Čím viac sa cítime osamelí, tým pravdepodobnejšie bude negatívne ovplyvnené naše duševné zdravie, čo je počas obdobia karantény a izolácie od spoločnosti obzvlášť pravdivé.

Bude potrebné sa spojiť s našimi blízkymi iným spôsobom, ako sme zvyknutí ale je dôležité v kontakte zostať. Nemusíme míňať čas hovorením o strese v súvislosti so súčasnou situáciou (aj keď to samozrejme môže byť užitočné pre ľudí, ktorí pociťujú potrebu o tom hovoriť), ale majú zmysel v dosiahnutiu času s blízkymi v najväčšej možnej miere.

 

Záverečné zhrnutie:

1) Urobme, čo môžeme, aby sme sa postarali o svoju úzkosť prerušením obáv.

2) Zmeňme, čo môžeme, a pracujme na stratégiách prijímania a zvládania toho čo nemôžeme.

3) Obmedzme mediálne informácie o víruse, aby sme sa nezaoberali celou situáciou 24/7.

4) Zostaňme v spojení pomocou akýchkoľvek dostupných prostriedkov s ľuďmi, ktorí sú

pre nás dôležití.

5) Predovšetkým nezabudnime, aké stratégie riadenia stresu na nás fungujú, a skutočne ich pravidelne používajme na zvládnutie tejto náročnej situácie.

Vaša streetka, Kika 🙂

ZDROJ: https://newpaltz.edu/media/idmh/covid19/IDMH%20COVID19%20Community%20Stress%20Management%20Tip%20Sheet%202020%20Final.pdf